Epoca civilizaţiei
Autor: Ing. Constantin Teodorescu
Articolul Epoca civilizaţiei prezintă o scurtă
dar concludentă caracterizare a epocii civilizaţiei, scoţând în evidenţă
principalele ei trăsături şi desprinzând tendinţa de evoluţie.
Preluare selectivă
din paragrafele în care este analizată Epoca civilizaţiei în studiul „Structură
şi evoluţie. Structuri fizice, cosmice, aura, sufletul şi credinţa în
Dumnezeu”, ediţia a 3-a revizuită şi adăugită, editura Matrix Rom, codul ISBN
978 – 606 – 25 – 0114 – 3, decembrie 2014, original şi înregistrat la ORDA.
Studiul se
află în 8 exemplare la Biblioteca Naţională, în 2 exemplare la Biblioteca
Centrală Universitară „Carol I” şi în 2 exemplare la Biblioteca Centrală a
Universităţii Politehnica Bucureşti.
Cuprins:
1 Epoca războiului şi jafului
2 Epoca exploatării omului de către om
3 Evoluţia banului în epoca civilizaţiei
4 Falsa religie – arma morală a fărădelegii
5 Spirala evoluţiei societăţii umane
6 Noua societate
7 Evoluţia familiei
8 Credinţa în Dumnezeu
1 Epoca războiului şi jafului
Despre stat şi evoluţia sa, din antichitate şi
până astăzi, s-a scris şi s-a publicat mult, aproape în toate limbile. De
aceea, în studiul de faţă, ne vom limita doar la semnalarea unor aspecte
caracteristice întregii epoci şi la unele particularităţi ale statului
contemporan.
După cum s-a arătat în paragraful precedent,
statul a apărut ca o consecinţă a conlucrării unui şir de factori produşi prin
şi după apariţia familiei monogame, dintre care amintim: proprietatea privată,
robia (sclavagismul), marfa, complexul de circulaţie a mărfurilor format din
negustori, bani, bănci şi cămătari. Din împletirea intereselor complexului de
circulaţie a mărfurilor cu interesele conducerilor ginţilor şi triburilor au rezultat
primele structuri de stat, care au încorsetat, sub o conducere unică, toată
populaţia unui teritoriu strict delimitat şi au impus reguli unice pe tot
cuprinsul teritoriului controlat.
Apărut ca o necesitate economico – socială
obiectivă, statul a avut, încă de la formele sale incipiente, funcţii interne
şi externe bine definite.
Principalele funcţii interne ale statului au fost:
-
controlul complet al întregului teritoriu ocupat;
-
organizarea teritorială şi conducerea fermă şi
centralizată a întregii activităţi eco-nomico – sociale din tot teritoriul;
-
stabilirea regulilor şi normelor de convieţuire şi
de desfăşurare a activităţilor economico – sociale şi controlul aplicării
prevederilor acestora;
-
dezvoltarea unei structuri interne care,
înzestrată cu forţele şi mijloacele necesare, să permită atât apărarea
eficientă împotriva ameninţărilor interne şi externe cât şi promovarea unor
ameninţări la adresa vecinilor, cu scopul promovării intereselor proprii.
Pe plan extern, principalele funcţii au fost:
-
stabilirea relaţiilor cu celelalte state, vecine
sau nu, cu scopul promovării şi apărării propriilor interese;
-
cunoaşterea preventivă a intenţiilor statelor
vecine şi contracararea celor nefavorabile.
Odată format, prin reuniunea benevolă sau impusă a
populaţiilor şi teritoriilor mai multor ginţi şi triburi, statul a trebuit
să-şi consolideze forţa şi să-şi creeze instrumentele necesare atât pentru a-şi
menţine dominaţia asupra întregii populaţii cât şi pentru a se apăra de
ameninţări din afară, deoarece funcţiile enumerate mai sus s-au impus, cu mai
puţină sau cu mai multă pregnanţă, chiar din momentul formării.
Firave, în formele incipiente, instrumentele
statului s-au dezvoltat treptat şi au ajuns adevărate instituţii de forţă,
nelipsite din arsenalul oricărui stat, din antichitate şi până astăzi, precum:
armata, fiscul, justiţia şi religia.
E greu de făcut o diferenţiere între aceste
instrumente, ca importanţă, fiindcă se întrepătrund în toată manifestarea lor.
De exemplu, la război, se merge cu crucea în faţă şi, în numele credinţei şi cu
ea în suflet, se omoară şi se jefuieşte. Războiul însă se susţine cu bani, pe
care îi procură fiscul, şi se bazează pe suprimarea oricărei împotriviri
interne, sarcină ce revine justiţiei.
Astfel, toate instrumentele statului conlucrează
pentru supunerea şi jefuirea atât a propriului popor cât şi a unor popoare
străine, pentru acapararea de noi teritorii şi de noi contingente de forţă de
muncă suplimentară, care să permită extinderea zonei de dominaţie şi de
influenţă şi să sporească avuţia cercurilor dominante ale puterii.
Exemple sânt de-a lungul întregii epoci: Egiptul
faraonilor, Asiria, Babilonul, Persia, cuceririle lui Alexandru Macedon,
imperiul Roman, imperiul Otoman, Spania, Austria, Rusia, cuceririle lui
Napoleon, imperiile coloniale, Primul Război Mondial, agresiunea fascistă a
Germaniei, Italiei şi Japoniei în Al Doilea Război Mondial, Statele Unite ale
Americii care se pretind jandarmul mondial ce face ordine în lume şi introduce
propria „democraţie”, printr-o corupţie generalizată. Toate se constituie
într-un şir nesfârşit de măceluri, de atrocităţi şi de jafuri, chipurile făcute
în numele „dreptăţii şi umanităţii”, ba chiar pentru a-i „elibera” pe cei
cotropiţi.
De aceea, denumirea de „epoca civilizaţiei” dată epocii care a urmat barbariei este
improprie. Este o epocă a „războiului şi
jafului”, bazată numai şi numai pe forţă şi pe dictat, în afara oricăror
norme de morală şi de dreptate socială.
Este adevărat că, de-a lungul acestei epoci, s-a
realizat un progres tehnic şi ştiinţific considerabil faţă de epocile trecute,
dar tot acest progres s-a datorat şi a slujit războiului. Aşa că, denumirea de
„epocă a civilizaţiei” dată epocii în care trăim, este imorală şi indecentă,
fiindcă a fost o epocă a samavolniciei, a răutăţii, a batjocurii faţă de om şi
faţă de umanitate; a fost epoca care a impus sloganul „omul pentru om este
lup”, care contravine esenţei umane şi care neagă scopul devenirii omului ca
specie şi umanităţii ca societate. A fost o epocă care a îndepărtat pe om de
Dumnezeu.
Dimpotrivă, în contrast cu „epoca civilizaţiei”,
epocile sălbăticiei şi barbariei par cu adevărat epoci ale civilizaţiei umane.
Acestea au cunoscut doar războaie locale de mică importanţă şi numai în mod
accidental, răzleţ. În acele vremuri, mai ales în vremea ginţii, a funcţionat
în toată plenitudinea lui sloganul „omul pentru om este frate şi prieten”. În
acele vremuri, evoluţiile familiei şi societăţii s-au săvârşit pe cale paşnică,
prin conştientizarea, la nivelul societăţii, a factorilor evoluţiei.
Câtă diferenţă de la frăţietatea gentilică la
rapacitatea, răutatea şi josnicia omului modern.
Nu, fără nici o îndoială, epoca barbariei poate fi
numită „epoca omului moral”, iar
epoca civilizaţiei nu este decât „epoca
josniciei umane”, cu tot progresul ei tehnic şi ştiinţific; în plan moral,
este o jalnică decădere continuă.
2 Epoca exploatării omului de către om
Istoricii împart epoca civilizaţiei în trei părţi,
după clasa producătoare principală. Antichităţii îi este atribuită sclavia,
evului mediu îi este atribuită iobăgia, iar contemporaneităţii îi este
atribuită munca salariată.
În realitate, întreaga epocă aşa zisă a
civilizaţiei se bazează pe exploatarea unor mase mari de oameni de către
grupuri care, deşi restrânse, minoritare, domină şi conduc societatea, prin
aparatul de stat pe care îl au complet subordonat.
Caracteristică pentru întreaga epocă, exploatarea
doar şi-a schimbat forma de la o etapă la alta. În epocile sclavagismului şi
iobăgiei, piaţa muncii a fost formată masiv de activităţile agricole: cultura
plantelor şi creşterea animalelor. Meşteşugurile, deşi în creştere continuă,
alcătuiau o piaţă minoră.
Singura diferenţă între sclavagism şi iobăgie a
fost proprietatea asupra forţei de muncă. În iobăgie, fostul sclav a devenit
liber, dar fiind lipsit de pământ şi de vite, a fost nevoit să lucreze tot la
vechiul stăpân sau poate la altul.
Trecerea de la sclavagism la iobăgie s-a făcut nu
pe calea unei lupte revoluţionare, deşi în imperiul Roman s-a produs vestita
răscoală a lui Spartacus, sclavii fiind înfrânţi şi crunt pedepsiţi, ci pe cale
paşnică, din motive pur economice.
Confruntaţi cu scăderea drastică a productivităţii
muncii sclavilor, stăpânii acestora au preferat să-i elibereze din sclavie, dar
fără să le dea şi pământ sau vite. Astfel, lipsiţi de obiectul muncii, au fost
nevoiţi să muncească tot la stăpâni, dar de data aceasta primeau o cotă parte
din producţia obţinută, asupra căreia conveneau de comun acord, la începutul
activităţii. În felul acesta, iobagul, fostul sclav devenit liber, era mai
interesat în creşterea producţiei de plante sau de animale, proporţional
crescând şi propria lui parte, conform învoielii cu stăpânul sau
administratorul acestuia.
Acest exemplu nu infirmă teza „luptei de clasă”,
proclamată de Marx şi Engels în prima frază a primului capitol al Manifestului
Partidului Comunist, ci arată că dezvoltarea ei nu este totdeauna violentă.
Micşorarea voită a productivităţii muncii sclavului a fost o manifestare a
luptei de clasă, dar rezolvarea ei s-a făcut paşnic, ambele clase, stăpân şi
sclav, înţelegând că depind una de alta, ambelor convenindu-le compromisul
prezentat de noua formă a iobăgiei.
Trebuie să înţelegem că, între două clase, două
pături sociale, apar, în mod firesc şi obiectiv, contradicţii, interese
deosebite. Dar evoluţia şi, mai ales, rezolvarea contradicţiilor nu este în mod
obiectiv violentă. Obiectiv, pe un anumit stadiu al evoluţiei, este impusă
rezolvarea contradicţiei, dar modul de rezolvare poartă pecetea subiectivă a conştientizării
de către ambele clase protagoniste şi, mai ales, a voinţei de rezolvare a
clasei conducătoare. Clasa conducătoare este cea care impune forma de
rezolvare: violentă sau paşnică.
Şi asemenea exemple sânt multe în istorie. Nu în
toate ţările au avut loc revoluţii burgheze, dar în majoritatea ţărilor
burghezia este la putere. Nu în toate ţările au avut loc revoluţii socialiste,
dar şi în viaţa socială a celor mai puternice ţări capitaliste, se găsesc,
astăzi, elemente ale socialismului. De fapt, Marx vorbea de izbânda
socialismului nu în ţările sărace, ci în cele mai dezvoltate ţări capitaliste.
Dar să încheiem această paranteză despre lupta de
clasă şi să continuăm cu etapa modernă. Se pretinde că aceasta a adus
libertatea, democraţia, egalitatea în drepturi, omul devenind salariat în urma
unui contract negociat. Oare? Să vedem.
La sfârşitul secolului 19, ca urmare a unor
puternice manifestări sindicale, s-a introdus ziua de lucru de 8 ore. Pe atunci
şi încă şi în prima jumătate a secolului 20, un muncitor salariat câştiga un
salariu care îi permitea să-şi întreţină familia. Dar, spre sfârşitul secolului
20 şi chiar şi astăzi, majoritatea salariaţilor primesc un salariu care abia le
asigură propria lor existenţă, nicidecum şi existenţa familiilor lor. Iată deci
că, deşi ziua de muncă este în continuare 8 ore, pe de o parte, iar
productivitatea muncii este mult, mult mai mare decât acum un secol, pe de altă
parte, câştigul real al majorităţii salariaţilor s-a diminuat considerabil.
Este dovada clară că venitul real al salariaţilor se află în continuă scădere,
indiferent de progresul tehnic şi de creşterea productivităţii muncii. Cu alte
cuvinte, creşte continuu exploatarea omului de către om.
Acest exemplu ne arată adevărata semnificaţie a
conceptelor de libertate, de democraţie şi de egalitate în drepturi în
societatea contemporană: o hidoasă mască a unei exploatări din ce în ce mai
nemiloase şi mai crunte. De aceea, cu toată fermitatea putem caracteriza epoca
civilizaţiei şi ca „epoca exploatării
omului de către om”, într-un mod din ce în ce mai perfid şi mai crunt.
În societatea de astăzi, libertatea, egalitatea,
democraţia, drepturile omului şi alte asemenea baliverne nu sânt decât vorbe
goale, menite să amorţească şi să amăgească mulţimile sortite a fi supte şi
jefuite, cu ajutorul unor structuri politice alese chiar de ele, prin mascarada
„votului democratic”. Pentru că şi votul universal este o altă minciună
gogonată a „înaltei civilizaţii” care, propagandistic, pur şi simplu ne sufocă
cu binefacerile ei.
Dreptate. Oare ce-i dreptatea? se întreabă şi
poetul naţional al dacilor, Mihai Eminescu, care, în cinci versuri de o forţă
şi de o expresivitate inegalabile, sintetizează tot acest subparagraf:
„Spuneţi-mi
ce-i dreptatea? – Cei tari se îngrădiră
Cu-averea
şi mărirea în cercul lor de legi;
Prin
bunuri ce furară, în veci vezi cum conspiră
Contra
celor ce dânşii la lucru-i osîndiră
Şi le
subjugă munca vieţii lor întregi.”
Împărat şi proletar, 1 decembrie 1874.
M. Eminescu, Poezii. Proză literară. Vol. 1. 1978.
Cartea Românească.
3 Evoluţia banului în epoca civilizaţiei
Banul, apărut odată cu marfa, ca o consecinţă a
acesteia, a fost mijlocitorul negoţului cu mărfuri. Fără bani, nu era posibil
decât schimbul direct de mărfuri. Prin apariţia banului, marfa a putut fi
cumpărată într-un loc, cu un preţ, şi vândută în alt loc, cu alt preţ. Astfel,
banul nu numai că a desfăcut legătura dintre locul de cumpărare a mărfii şi
locul de vânzare a acesteia, dar a creat şi posibilitatea obţinerii de câştig,
din activitatea de negoţ. Pentru a face negoţ, negustorul avea nevoie de bani,
pe de o parte, şi era nevoit să străbată mari distanţe, pe de altă parte.
Deplasarea cu sume mari de bani însă era periculoasă, din cauza atacurilor
tâlhăreşti. Soluţia a fost apariţia cămătarilor şi a băncilor.
Atâta timp cât negoţul s-a limitat la o zonă
restrânsă, în care funcţiona un anumit tip de bani, lucrurile s-au desfăşurat
relativ normal, în limitele controlului şi protecţiei pe care statul sau grupul
de state din zona respectivă le puteau asigura.
Treptat, aria de negoţ s-a lărgit şi a cuprins mai
multe zone, fiecare zonă cu tipul său specific de bani. În această situaţie,
echivalarea valorii mărfurilor între zone nu mai putea fi făcută cu bani,
aceştia fiind diferiţi de la o zonă la alta. Prin urmare, trebuia găsit un
etalon care să aibă aproximativ aceeaşi valoare în toate zonele, pe de o parte,
şi să-şi menţină valoarea aproximativ neschimbată de-a lungul timpului, pe de
altă parte. Un asemenea etalon a fost aurul.
Un astfel de sistem de negoţ, cu tipuri de bani
proprii fiecărei zone, cu un sistem de bănci şi de cămătari conectaţi peste un
ansamblu de zone şi cu aurul ca etalon de stabilire a valorii mărfii între
diferitele tipuri de bani, a funcţionat relativ stabil, de-a lungul secolelor.
În esenţă, un asemenea sistem, pentru a fi stabil, presupune ca producţia de
aur dintr-un an să fie, valoric, mai mare decât producţia de bunuri şi de
servicii produsă în acelaşi an, în toată aria acoperită de sistem. Atâta vreme
cât condiţia aceasta a fost respectată, sistemul de negoţ (producători,
negustori, bani, bănci, cămătari, cumpărători) a funcţionat relativ stabil,
fiecare marfă sau serviciu având o acoperire în aur. În acest sens, este
elocvent cazul lirei sterline, care şi-a menţinut valoarea în aur, calculată de
Newton, până în 1928.
Dar, datorită progresului tehnic, producţia de
bunuri şi de servicii a continuat să crească şi, în al doilea deceniu al
secolului 20, a depăşit producţia mondială de aur, astfel că bunurile şi
serviciile n-au mai putut fi acoperite în aur. Acest fapt a schimbat evoluţia
sistemului monetar mondial.
Atâta vreme cât producţia de bunuri şi de servicii
a avut acoperire completă în aur, posibilităţile de a face bani în afara
acesteia au fost limitate, fapt demonstrat de stabilitatea sistemului monetar.
Încetarea acoperirii în aur a producţiei de bunuri
şi de servicii a deschis calea unor noi şi nocive posibilităţi de evoluţie a
sistemului monetar, dând frâu liber acţiunilor speculative. Din acel moment,
bursele de valori, şi nu bursele de mărfuri, au început să joace puternic pe
piaţa speculativă, producând bani din bani, fără nici o legătură cu producţia
de bunuri şi de servicii.
La rândul său, capitalul speculativ, odată creat,
trebuia folosit; şi a fost folosit, chiar cu multă iscusinţă, pentru
transformarea sistemului bancar într-o putere suprastatală. Cele mai importante
unităţi de învăţământ au devenit cele care pregăteau specialişti pentru bănci
şi pentru bursele de valori şi cele mai mari salarii s-au mutat la bănci şi la
burse. Treptat, salariile din bănci şi din bursele de valori au devenit
exorbitante, sfidătoare chiar.
Cum folosirea masivă şi directă a capitalului
speculativ în producţia de bunuri şi de servicii nu este aşa de simplă şi
presupune şi asumarea riscului de nereuşită, s-a găsit o cale ocolitoare, dar
simplă şi fără riscuri: finanţarea directă a bugetelor de stat. Totodată,
finanţarea facilă a guvernelor a antrenat cheltuieli necontrolate, care au
mărit deficitele. Acoperirea deficitelor a cerut noi şi noi împrumuturi şi,
astfel, treptat şi pe nesimţite, statele s-au trezit în captivitatea sistemului
bancar. Având statele în captivitate, sistemul bancar a început să joace pe
scena politică mondială, cu consecinţe previzibile:
-
Creşterea masivă a deficitelor face ca, la un
moment dat, acoperirea lor să devină foarte dificilă, în parte datorită tot
jocurilor sistemului bancar, care jonglează cu dobânzile.
-
Dificultatea acoperirii deficitelor atrage după
sine, măsuri de austeritate, pe plan naţional, care au ca efect direct,
creşterea gradului de exploatare şi reducerea nivelului de trai, pentru
majoritatea populaţiei.
-
Pe lângă pauperizarea majorităţii populaţiei,
măsurile de austeritate produc şi creşterea masivă a corupţiei în structurile
de putere, pe de o parte, şi creşterea bogăţiei pentru conducătorii sistemului
bancar şi acoliţii puterii, pe de altă parte.
Toate acestea au ca efect creşterea antagonismelor
sociale şi nemulţumirii populare care, la un moment dat, vor culmina cu mişcări
şi revolte sociale, dacă sistemul bancar nu se retrage din cârca statelor sau
dacă statele nu se sustrag de sub tutela sistemului bancar.
Prin urmare, banul, care a servit ca instrument de
plată (vânzare – cumpărare) de-a lungul epocii civilizaţiei, în ultimul secol,
ca urmare a infestării pieţei financiare de către capitalul speculativ, a
devenit principalul instrument politic al oligarhiei financiare, care tinde
spre dominaţia mondială, şi principalul factor al destabilizării societăţii
capitaliste.
Este locul şi momentul pentru a remarca un mod de
evoluţie a factorilor sociali. Creşterea de bunuri şi servicii, creştere legică
şi firească ce s-a produs de-a lungul întregii evoluţii a societăţii umane,
face ca, la un anumit moment, valoarea tuturor produselor şi serviciilor
realizate într-un an să depăşească valoarea producţiei anuale de aur, etalonul
pieţei financiare. Din acel moment, piaţa financiară îşi pierde stabilitatea,
prin pierderea etalonului de echilibrare. Nevoia şi aviditatea de bani conduc
la apariţia şi dezvoltarea speculei financiare, care are efecte majore asupra
societăţii:
-
destabilizarea pieţei financiare şi
-
crearea marii oligarhii financiare, ce tinde spre
dominaţia mondială.
Prin aceste efecte, specula financiară devine
principalul factor de distrugere a societăţii capitaliste şi de trecere la o
altă formă de societate, aşa cum vom vedea în continuare.
4 Falsa religie – arma morală a fărădelegii
Pentru că epoca civilizaţiei a pângărit tot ce-a
atins, a pângărit până şi credinţa în Dumnezeu, făcând din ea, cel mai puternic
instrument de constrângere morală a maselor de oameni.
Ideea de om providenţial, om care, dacă nu e chiar
Dumnezeu, este trimisul Său, s-a ivit, mai întâi, în anturajul lui Alexandru
Macedon. A fost preluată apoi de împăraţii romani. Chiar Iulius Cezar a
cochetat cu ideea, iar Octavianus, primul împărat, a preluat-o.
Mai târziu, în perioada de declin a imperiului
Roman, s-a simţit nevoia unui instrument moral al puterii de stat, care să
poată fi folosit atât pentru supunerea propriilor cetăţeni, cât şi pentru
supunerea altor popoare. Şi astfel, s-a creat religia creştină.
Concepută ca o poveste, asemenea basmelor cu Harap
Alb sau Albă ca Zăpada, şi bazată pe întâmplări închipuite, pe falsuri şi pe
minciuni, dar prezentată într-o formă amăgitoare şi ameţitoare, religia
creştină a fost şi este stâlpul puterii politice, este opiul cu care puterea
politică adoarme populaţia. Nu întâmplător, cea mai nocivă şi cea mai ticăloasă
organizaţie a ultimelor două mii de ani a fost şi este Biserica Catolică, sub
oblăduirea şi în numele căreia s-au purtat războaie sfinte, s-a desfăşurat
inchiziţia, s-a practicat negoţul cu sclavi, s-au exterminat popoare, s-au
practicat jaful şi asuprirea colonială şi multe alte rele sociale. Şi toate
acestea au fost înfăptuite, chipurile, „în numele lui Dumnezeu”, „în numele
credinţei”.
Fariseism? Meschinărie? Nu, premeditare! aşa cum
exprimă şi Mihai Eminescu, în versurile:
„Religia – o frază de dînşii inventată
Ca cu a
ei putere să vă aplece-n jug,
Căci
de-ar lipsi din inimi speranţa de răsplată,
După
ce-amar muncirăţi mizeri viaţa toată,
Aţi mai
purta osînda ca vita de la jug?”
Împărat şi proletar, 1 decembrie 1874.
M. Eminescu, Poezii. Proză literară. Vol. 1. 1978.
Cartea Românească.
Că religia creştină este o poveste, se poate
convinge oricine citeşte, cu puţină atenţie şi obiectivitate, biblia. Deşi se
vorbeşte mult despre viaţa lui Isus şi se dau sumedenie de pilde, nu există
nici o referire concretă la identitatea sau biografia sa. Ori, în perioada când
se pretinde că a trăit Isus, în Ierusalim şi în toate centrele importante din
Iudeea, era o intensă viaţă culturală şi socială, cu înregistrări în documente
ale vremii, care consemnau evenimentele importante. Isus, după cum pretind religia
creştină şi biblia (cartea doctrinară), a fost o prezenţă marcantă a vremii
sale, în acele locuri. El a fost judecat de marii preoţi din Ierusalim şi
pedeapsa a fost confirmată de guvernatorul roman al Palestinei. Cum de nu
există consemnări ale unor asemenea fapte şi evenimente? Nici biblia şi nici
religia nu le menţionează. De ce? Simplu: n-au existat şi, ca atare, nu există
asemenea consemnări.
În biblie există o pildă referitoare la aruncatul
pietrei. Ei bine, în anul 1947, un păstor necăjit din împrejurimile mării
Moarte, căutându-şi o capră pierdută, a îndrăznit să ridice o piatră şi a
aruncat-o într-o grotă, în care s-a spart ceva. Curios, păstorul a intrat în
grotă şi a găsit aşa numitele „Documente de la marea Moartă”. Aceste documente
au fost ascunse în grotă, în anul 70, în timpul revoltei evreilor împotriva
stăpânirii romane, şi se referă la o perioadă care include şi anii în care se
pretinde că a trăit Isus. După analiza cernelii cu care au fost scrise, s-a
constatat că majoritatea documentelor au fost scrise chiar în templul de la
Ierusalim şi, când romanii au distrus templul, preoţii le-au luat, au fugit
prin canale subterane şi le-au ascuns în preajma mării Moarte, împreună cu
documente din zonă. Aceste documente scrise la Ierusalim, în perioada când se
pretinde că a trăit Isus, nu conţin nici o referire nici la Isus şi nici la
evenimentele invocate în biblie, în schimb consemnează, cu rigoarea vremurilor
respective, o sumedenie de fapte, evenimente şi întâmplări astronomice,
sociale, istorice, culturale ş.a. Ori nici Isus şi nici evenimentele pe care se
pretinde că le-a produs sau la care a fost martor nu puteau trece neobservate.
Dacă nu există nici o referire la Isus şi la evenimente atribuite lui, în toată
cantitatea de documente scrise în perioada şi în locul presupusei existenţe,
evident că nu au existat: nici Isus şi nici evenimentele invocate.
Şi încă un fapt. Se pretinde că învierea lui Isus
a fost evenimentul crucial al omenirii şi se serbează în fiecare an, cu o
amploare deosebită. După relatarea bibliei, a treia zi după coborârea lui Isus
în mormânt, conform datinei, trei femei au mers la mormânt, ca să-i miruiască
trupul. Ajunse la mormânt, au găsit piatra care acoperea mormântul, dată la o
parte, au intrat în mormânt şi au rămas uimite, mormântul fiind gol. Un înger
îmbrăcat în alb le-a spus că Isus a înviat şi să meargă să spună ucenicilor să
se ducă în Galileea, unde el va fi înaintea lor. După mai multe zile, s-a
arătat lui Toma, necredinciosul, care i-a pipăit urmele rănilor din palme. Deci
Isus a înviat cu corpul său întreg. Să reţinem acestă relatare biblică şi să
constatăm că învierea cu corpul uman presupune:
-
hrănirea corpului, ca o necesitate a existenţei
acestuia;
-
localizarea şi deplasarea corpului în spaţiu;
-
imposibilitatea de a fi ba vizibil, ba invizibil,
ş. a.
Pe de altă parte, trecând peste aceste aspecte,
biblia propovăduieşte învierea credincioşilor, la judecata de apoi, când toţi
cei care au suferit dar au fost ascultători vor fi mântuiţi şi răsplătiţi. Dar
cum vor învia, dacă corpurile lor nu mai există? Pentru că toate corpurile
putrezesc, dispar, chiar şi îmbălsămate nu mai sânt proprii învierii, iar
învierea nu se poate produce decât împreună cu corpul, aşa cum s-a produs la
Isus, conform bibliei.
Este încă una dintre multele inadvertenţe ale
bibliei, oricât de mult s-au străduit să ticluiască o poveste fără cusur.
Fiindcă Isus n-a existat fizic, n-a lăsat nici o urmă, atunci s-au gândit să-l
învieze cu corp cu tot, să-l ridice la cer şi astfel să dispară orice urmă.
Prin asta însă, au anulat, fără să-şi dea seama, orice speranţă în învierea
propovăduită credincioşilor.
Că religia creştină este o poveste otrăvită, o
arată cu prisosinţă sinodul de la Niceea.
În anul 325, împăratul Constantin a convocat primul sinod al bisericilor
creştine din cuprinsul imperiului, cu scopul de a înlătura contradicţiile
dintre ele.
Contradicţia cea mai puternică era cu biserica arianistă, numită după numele teoreticianului său Arie din Egipt. Arianismul
este o concepţie raţional-omenească de înţelegere a creştinismului şi are la
bază principiile următoare:
1.
Dumnezeu-Tatăl singur este principiul
necreat şi nenăscut. Denumirea de Tată cuprinde inevitabil în sine întaietatea
sau superioritatea faţă de Fiul.
2.
Fiul este creat din voinţa Tatălui, dar
nu din fiinţa Lui, ci din nimic, fiind prima Sa creatură. Fiul are
existenţa înainte de timp, dar nu din eternitate, căci a existat un timp, când
El nu era.
3.
Deşi Fiul este după fiinţa Sa o creatură, schimbabil,
marginit, imperfect şi chiar capabil de a păcătui, El se bucură totuşi de
cinstea cea mai mare, deoarece prin Fiul, Dumnezeu a
creat toate, chiar şi timpul.
4.
Scopul pentru care Dumnezeu a creat pe
Fiul este creaţia lumii, fiindcă Dumnezeu cel prea Înalt nu putea
crea universul material decât cu ajutorul unei fiinţe intermediare, pentru că
Dumnezeul suprem nu se poate atinge direct de materie, căci s-ar întina de
aceasta. Conform acestei idei gnostice, materia este rea în sine.
5.
La creaţie, Fiul a primit măreţia şi puterea
creatoare a Tatălui. Fiul poate fi numit şi El Dumnezeu, deoarece, datorită
harului divin pe care L-a primit de la Tatăl, a devenit un Fiu adoptiv al Tatălui.
Ca atare Fiul are o divinitate împrumutată din divinitatea Tatălui.
Parinţii Sinodului s-au împărţit în trei curente: unii susţineau că Fiul este
şi Dumnezeu şi om; alţii erau de partea lui Arie, iar alţii ţineau calea de
mijloc. Aceştia au prezentat în Sinod o formulă de credinţă în care raportul
dintre Tatăl şi Fiul era numit cu termenul "asemănător după fiinţă cu Tatăl"
în loc de "de o fiinţă cu Tatăl", cum afirmau cei din primul curent,
ceea ce însemna menţinerea tezei ariene sub o formă camuflată.
Se spune că, pentru a tranşa problema, împăratul Constantin a cerut, în
scris, părerile participanţilor, iar când le-a primit, fără a le cerceta, le-a
aruncat în foc şi a decretat: Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh sânt aceeaşi fiinţă,
sânt una şi aceeaşi entitate. Decizia a fost însuşită de majoritatea
participanţilor şi, pe baza acesteia, au fost stabilite principiile de bază ale
creştinismului.
Prin adoptarea deciziei împăratului, creştinismul a recunoscut puterea
împăratului, iar împăratul a recunoscut creştinismul ca religie oficială a
imperiului. Cei care n-au recunoscut decizia au fost excomunicaţi şi prigoniţi.
Atât motivele convocării sinodului de la Niceea cât şi desfăşurarea
acestuia dovedesc că, la începutul secolului IV, la 300 de ani după aşa-zisa
răstignire a lui Isus, toţi creştinii vorbeau de Fiul lui Dumnezeu, dar nu toţi
îl percepeau ca fiind Isus cel născut la Nazaret. Iar cei care îl contestau
categoric pe Isus din Nazaret erau arianiştii, adepţii lui Arie din Alexandria
(Egipt), din vecinătatea Israelului. Principiile arianiste 3 şi 4, expuse mai
sus, ne arată că Fiul a fost creat înainte de a fi creată lumea, deoarece prin
El a fost creată lumea şi chiar şi timpul, ceea ce nu are nici o legătură cu
Isus din Nazaret.
Sinodul de la Niceea confirmă,
fără nici un dubiu, că Isus din Nazaret
este o poveste ca orice basm, este o fabulaţie fără nici un sâmbure de
adevăr, dar cu scopul precis de a dărui cu harul divin pe împărat, miruit de
către capul bisricii creştine care, la rândul lui, a primit harul de la
apostolul Petru, care a fost ucenicul lui Isus, care a fost născut din duhul
dumnezeiesc coborât asupra fecioarei Maria, care era soţia lui Isif. Tocmai
pentru a permite această înşiruire de miruiri cu har divin, Isus a trebuit să fie considerat şi Dumnezeu şi om. Dar ca să fie om trebuia să se
nască dintr-o femeie. Iar ca femeia să nască un om-Dumnezeu, asupra sa s-a
coborât Duhul Sfânt. Şi aşa, iată treimea sfântă: Dumnezeu – Duhul Sfânt –
Isus.
Dar nu e numai atât. Creştinismul este o blasfemie
care a pângărit credinţa în Dumnezeu. Iată doar câteva exemple:
a) A
divizat pe Dumnezeu în Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh, Fiul fiind Isus, un om
născut de o femeie asupra căreia s-a pogorât Sfântul Duh.
b) A
ridicat, pe unii oameni, la nivelul lui Dumnezeu:
-
Apostolii au devenit sfinţi, iar Petru a urcat
chiar de-a dreapta lui Dumnezeu, care i-a dat cheile raiului.
-
Papa a devenit trimisul lui Dumnezeu pentru a
păstori omenirea. Investit cu puteri divine, papa a devenit un diriguitor
mondial situat deasupra societăţii, deasupra puterii de stat, deasupra
statelor.
-
A apărut o puzderie de sfinţi, nu mai încap în
calendar, iar moaştele lor au împânzit locaşurile de cult şi, chipurile, au
puteri miraculoase, care se manifestă prin simpla atingere.
-
Preoţii au har divin şi pot ierta păcatele printr-o
simplă spovedanie.
c) A
abătut credinţa oamenilor, de la credinţa curată în Dumnezeu, prin
propăvăduirea credinţei false, în sfinţi inventaţi şi închipuiţi şi în moaştele
lor.
d) A
introdus sentimentul fals că recunoaşterea păcatului la spovedanie şi pocăinţa
duc la iertare, omul devenind iarăşi curat în faţa lui Dumnezeu, ba chiar cu
merite mai mari decât cel care n-a păcătuit, pentru că, chipurile, a avut
puterea să-şi recunoască păcatul în faţa unui preot şi să se pocăiască.
Toate acestea au fost făcute, în mod deliberat, de
puterea imperiului Roman, aflat în decădere, printr-o luptă feroce cu toţi
adversarii, în primele secole ale primului mileniu. Ulterior, după divizarea
imperiului Roman în cel de Apus şi cel de Răsărit, s-a divizat şi religia. În
timp ce în imperiul Roman de Răsărit, religia a rămas mai tolerantă şi situată
sub sau cel mult alături de puterea de stat, în imperiul Roman de Apus, religia
şi-a subordonat statul şi, prin alegerea unui Papă, considerat trimisul lui
Dumnezeu, a început, prin statele subordonate, lupta pentru dominaţia mondială,
luptă care n-a încetat nici astăzi.
Ar fi greşit însă să învinuim doar puterea de stat
şi pe capii religiei, de producerea tuturor acestor rele. Ei au reuşit să-şi
realizeze intenţiile şi să impună această religie falsă, cu acceptul maselor de
oameni. Este adevărat că au fost nuanţe în acceptul diferitelor clase şi s-au
folosit forţa şi prigoana, războiul şi nimicirea, dar finalul a fost acceptul
masiv al maselor populare. Acest accept poate fi explicat numai prin faptul că
majoritatea populaţiei a rămas, de-a lungul veacurilor şi mileniilor, la
nivelul comportamentului de turmă.
Pe aceast comportament de turmă, s-a bazat şi se bazează şi astăzi propaganda de orice fel: religioasă,
politică, economică, culturală, etc.
Diminuarea sau înlăturarea comportamentului de
turmă presupune creşterea conştiinţei sociale, iar aceasta, la rândul ei, se
poate realiza numai prin învăţare, prin
instruirea întregii populaţii,
astfel încât cât mai mulţi oameni să înţeleagă cel puţin principiile de bază
ale structurii şi organizării societăţii umane, să-şi înţeleagă propria menire
în lumea în care trăiesc.
Tocmai de aceea, societatea bazată pe manipulare
caută să menţină masele în ignoranţă, pentru a putea fi uşor manipulate.
5 Spirala evoluţiei societăţii umane
Din analiza lumii materiale, ne-am convins că
evoluţia în formă de spirală este o caracteristică generală a evoluţiei. În
capitolul 5, am văzut că structura de energie evoluează sub formă de spirală,
atât în stadiul de creştere, de dezvoltare, cât şi în stadiul de descreştere.
Analiza din capitolul 6 ne-a dovedit că şi galaxiile au evoluţia tot sub formă
de spirală. În general, toate fenomenele cu mişcarea ciclică evoluează sub
formă de spirală, cu pasul corespunzător condiţiilor concrete de producere a
mişcării ciclice.
Pe această bază, este firesc să ne întrebăm dacă
şi evoluţia societăţii umane se realizează tot sub formă de spirală, mai ales
că sublinierea lui Morgan „Noua societate va fi o reînviere – sub o
formă mai înaltă însă – a libertăţii, egalităţii şi frăţiei din vechile ginţi”
sugerează o asemenea evoluţie.
În capitolul 9, s-a arătat că viaţa are trei
caracteristici fundamentale: supravieţuirea, învăţarea şi înmulţirea. Oricare
om, ca fiinţă vie, din cele trei caracteristici fundamentale, posedă doar două
în formă integrală, anume supravieţuirea şi învăţarea, iar înmulţirea numai pe
jumătate. Din această cauză, omul nu poate supravieţui decât într-o societate
formată din indivizi cu sexe diferite. Existenţa indivizilor de sexe diferite,
pe de o parte, şi necesitatea realizării simultane a supravieţuirii, învăţării
şi înmulţirii, pe de altă parte, impun necesitatea obiectivă de stabilire a
unor reguli de convieţuire în cadrul societăţii pe care o alcătuiesc, ferme şi
obligatorii pentru toţi indivizii.
Aşa şi pe acest fundament s-a format societatea
umană şi a evoluat, din preistorie şi până astăzi. Evoluţia societăţii umane
decurge din evoluţia relaţiilor dintre indivizii societăţii, în procesul de
realizare a funcţiilor de supravieţuire, învăţare şi înmulţire. Dintre aceste
trei funcţii, cea care dă suport dezvoltării, care reprezinţă motorul şi cauza
oricărei dezvoltări este învăţarea. Numai pe seama învăţării se realizează
orice progres în domeniile supravieţuirii şi înmulţirii şi, corespunzător
acestui progres, se dezvoltă şi relaţiile din cadrul societăţii.
Iată de ce, pe baza procesului de învăţare, pe
baza acumulării continue de cunoştinţe, în mod obiectiv, forţele de producţie
au o dezvoltare continuă, progresivă. În schimb, relaţiile de producţie nu
totdeauna ţin pasul cu dezvoltarea forţelor de producţie şi rămân în urmă.
(Dacă îmi aduc bine aminte, parcă aşa suna şi una din tezele marxiste, la
prelegerile politice din timpul socialismului. De asemenea, prioritatea
forţelor de producţie asupra relaţiilor de producţie reiese şi din analiza lui
Morgan asupra epocilor sălbăticiei şi barbariei, expusă în prima parte a
capitolului).
Precizăm că prin forţele de producţie înţelegem
mijloacele de muncă, obiectele asupra cărora se execută munca şi forţa umană
care execută munca şi este uşor de observat că fiecare dintre aceste componente
ale forţelor de producţie este dependentă de procesul de învăţare.
Cum învăţarea este un proces continuu crescător,
prin adăugarea continuă de noi cunoştinţe la patrimoniul de cunoaştere al
societăţii, inclusiv cunoştinţe referitoare la forţele de producţie, rezultă că
forţele de producţie au o creştere continuă, nelimitată, aşa cum nelimitat este
şi procesul de învăţare.
Prin urmare, este evident că forţele de producţie
au o evoluţie continuu progresivă şi nu ciclică, deci nici în spirală.
Spre deosebire de forţele de producţie, care au un
domeniu nelimitat de dezvoltare, relaţiile de producţie, care reprezintă
relaţiile dintre oamenii societăţii în cadrul proceselor de producţie şi de
circulaţie a mărfurilor, au un domeniu de forme posibile limitat. În esenţa
lor, relaţiile de producţie parcurg un număr limitat de forme de manifestare,
care decurge din numărul limitat al factorilor ce participă la relaţiile de
producţie dintr-o societate. Din această cauză, după parcurgerea unui ciclu
de-a lungul căruia relaţiile de producţie au luat, pe rând, toate formele
posibile, în următorul ciclu, relaţiile de producţie vor relua, pe rând
fireşte, aceleaşi forme. Dar noile forme reluate în noul ciclu vor avea un
conţinut diferit de al formelor luate în precedentul ciclu, datorită nivelului
diferit al forţelor de producţie, ca rezultat al progresului tehnic.
În concluzie, relaţiile de producţie au o evoluţie
ciclică, în formă de spirală, pasul spiralei fiind determinat de progresul
tehnic al forţelor de producţie.
Forţele de producţie fiind latura motrică a
modului de producţie al unei societăţi se dezvoltă mai rapid decât relaţiile de
producţie din sânul societăţii. Ca atare, în mod necesar şi obiectiv, între
forţele de producţie şi relaţiile de producţie apare o nepotrivire, o
contradicţie, care se manifestă în viaţa socială. Pentru a armoniza viaţa
socială, armonie necesară unei dezvoltări normale, fireşti a societăţii,
trebuie înlăturată contradicţia dintre forţele de producţie şi relaţiile de
producţie, adică relaţiile de producţie trebuie aduse în deplină concordanţă cu
forţele de producţie. Şi, mai devreme sau mai târziu, paşnic sau violent,
această armonizare se produce în mod necesar şi obiectiv. Altminteri,
societatea intră în disoluţie, în descompunere, asemenea cazuri fiind cunoscute
în istoria omenirii.
Prin urmare, evoluţia şi progresul unei societăţi
sânt determinate de
-
nivelul şi organizarea învăţării, care determină
şi condiţionează
-
nivelul forţelor de producţie, pe de o parte, şi
de
-
gradul de armonizare a relaţiilor de producţie cu
forţele de producţie, pe de altă parte.
Datorită caracterului continuu crescător al învăţării
şi, în consecinţă, datorită creşterii continue a forţelor de producţie,
societatea umană este continuu predispusă unei dezvoltări progresive. Frâna în
această dezvolatare o constituie discordanţa dintre relaţiile de producţie şi
forţele de producţie. Vorbim de discordanţa dintre relaţiile de producţie şi
forţele de producţie, pentru că totdeauna există, în orice societate, o anumită
formă a relaţiilor de producţie, iar progresul sau regresul societăţii este
determinat tocmai de concordanţa sau armonia dintre relaţiile de producţie
existente şi forţele de producţie.
Trebuie să remarcăm că progresul societăţii nu
este o caracteristică necondiţionată dată numai de creşterea forţelor de
producţie, ci, mai ales, de armonia sau de concordanţa relaţiilor de producţie
cu forţele de producţie. Lipsa acestei armonii sau concordanţe poate duce la
regres social şi chiar la dispariţia societăţii şi în istoria omenirii se
cunosc multe asemenea exemple. Cel mai bun şi recent exemplu este dat de
prăbuşirea socialismului în ţările din estul Europei şi din fosta URSS. Prin
căderea forţată şi deliberată a sistemului socialist, a căzut drastic
învăţământul şi s-au impus relaţii de producţie improprii forţelor de producţie
existente, fapt ce a condus la prăbuşirea forţelor de producţie şi instaurarea
unui haos economic şi social care, dacă se prelungeşte (şi nu sânt semne că ar
diminua), poate duce chiar la dispariţia unor popoare din aceste zone.
Să mai semnalăm o neconcordanţă ce începe să se
manifeste în principalele ţări dezvoltate economic. Este vorba despre existenţa
şi dezvoltarea de uzine complet automatizate. Prin faptul că funcţionează
practic fără personal, uzinele automate, care sânt parte a forţelor de
producţie, participă la interconexiunile cu relaţiile de producţie prin
eliminarea aproape completă a forţei de muncă din procesul de producţie şi prin
livrarea de loturi masive de produse fabricate, pe piaţă, la preţuri sub
nivelul mediu al pieţei, în condiţii de monopol. Câtă vreme numărul de astfel
de uzine este relativ mic, efectul este nesemnificativ, dar când numărul va
creşte, va genera serioase probleme relaţiilor de producţie existente.
În sfârşit, este demn de remarcat că prima
armonizare a relaţiilor de producţie cu forţele de producţie, săvârşită în
istoria omenirii, s-a produs după apariţia familiei monogame, prin împărţirea
pământului şi turmelor de vite, bunuri comune ale tribului sau ginţii până
atunci, pe familiile monogame din cadrul acestora. Procesul a fost posibil când
uneltele şi mijloacele de cultivare a pământului şi de creştere a vitelor s-au
dezvoltat astfel ca o familie să poată să-şi cultive singură pământul şi să-şi
crească vitele.
6 Noua societate
„Democraţie
în administraţie, frăţie în societate, egalitate în drepturi, educaţia tuturor,
vor inaugura prima treaptă superioară a societăţii, o vor duce continuu pe
drumul experienţei, raţiunii şi ştiinţei. Noua
societate va fi o reînviere – sub o formă mai înaltă însă – a libertăţii,
egalităţii şi frăţiei din vechile ginţi”, aşa a caracterizat
Morgan societatea ce va urma după epoca civilizaţiei.
În viziunea lui Morgan, noua societate are, ca
principale trăsături,
-
democraţia în administraţie,
-
frăţia în societate şi egalitatea în drepturi şi
-
educaţia tuturor.
Frumoase deziderate, clar şi concis exprimate, dar
să vedem cum pot fi şi realizate.
Înainte de toate, să ne lămurim cu ce formă de
orânduire ar trebui să înceapă noua societate. Pentru a afla răspunsul, nu
trebuie să inventăm forme noi, abstracte, ci trebuie să privim cu atenţie la
societatea prezentă, pentru că principiile (mlădiţele) noii orânduiri, dacă
vremea acesteia a sosit, au mijit, au apărut încă în prezenta orânduire.
Oare ce elemente din istoria recentă a societăţii
ar putea fi preluate de noua societate? Din sumara analiză executată mai sus,
se desprind două modele sociale, ambele validate de Al Doilea Război Mondial:
-
capitalismul american interbelic, sub control
strict antimonopol, şi
-
socialismul sovietic interbelic.
Ambele modele au coexistat şi s-au dezvoltat în
paralel, pe poziţii ideologice antagoniste, dar s-au reunit într-o coaliţie
militară şi au dus greul luptei în războiul care a salvat omenirea, de la
recăderea într-un nou ev mediu inchizitorial.
O îmbinare fericită a laturii economice a
capitalismului american interbelic antimonopolist, reprezentând forţele de
producţie, cu latura social-umană a socialismului sovietic interbelic,
reprezentând relaţiile de producţie, ar forma o structură economico – socială
viabilă cel puţin pentru prima fază a noii societăţi.
Cum e posibilă realizarea unei simbioze a celor
două modele sociale vom încerca să detaliem în continuare.
Mai întâi, să lămurim o problemă de principiu şi
anume aceea că antagonismul ideologic este de neînlăturat. S-o spunem din capul
locului, că principiul este fals şi a dovedit-o, din plin, coaliţia din Al
Doilea Război Mondial, când antagonismul ideologiilor n-a împiedicat
colaborarea militară.
Ideologia nu se impune prin luptă armată, prin
opresiune, cum procedează Biserica Catolică şi unele state capitaliste, ci prin
luptă şi dispută de idei. Asta pe de o parte.
Pe de altă parte, construcţia noii societăţi nu
trebuie pornită de la principiul ideologic, ci de la necesitatea realizării
unei construcţii de stat care să rezolve, în mod echitabil, armonios, favorabil
şi nediscriminatoriu, cerinţele economice şi sociale ale întregii populaţii.
Construcţia de stat este problema fundamentală a noii societăţi, iar problemele
ideologice, prin dispute democratice şi principiale, vin să clarifice forma cea
mai adecvată a relaţiilor sociale, de-a lungul procesului de evoluţie a
dezvoltării economice, în funcţie de baza economică existentă, de zona
geografică, de tradiţiile şi moştenirea culturală, de trăsăturile şi de
aptitudinile populaţiei, de factori locali ş.a.m.d.
Aceasta înseamnă nu o uniformizare la nivel
mondial, ci o diversificare armonioasă în funcţie de caracteristicile şi
aptitudinile proprii fiecărei zone geografice, în vederea asigurării, fiecărei
zone, cele mai favorabile mijloace de producţie, dar şi cele mai favorabile
relaţii sociale. Se va urmări o integrare nu într-o uniformizare mondială, ci
într-o diversitate de forme regionale şi locale, fiecare cu specific propriu,
dar toate înmănuchiate, pe aceleaşi principii economice şi sociale, într-o structură
mondială unică şi armonică. Omenirea va arăta atunci, ca un buchet de flori
multicolore, viu colorate şi mirositoare, proaspăt culese din poienile
pădurii.
O astfel de construcţie de stat presupune
reaşezarea administrativă, legislativă, economică şi socială, atât pentru
fiecare stat sau naţiune în parte, cât şi pe plan mondial, prin cuprinderea în
această reaşezare a tuturor naţiunilor lumii.
7 Evoluţia familiei
Familia monogamă a generat proprietatea privată
şi, atâta vreme cât există proprietatea privată, există şi baza economică
pentru existenţa familiei monogame. Evoluţia familiei monogame este strâns
legată de evoluţia proprietăţii private, care, în prezent, este factorul care
determină evoluţia acesteia.
Pentru prezent, dar mai ales pentru viitor, să reţinem
că unul dintre factorii economici care contribuie la evoluţia proprietăţii
private este şi va fi automatizarea şi informatizarea.
Automatizarea şi informatizarea conduc la uzina
automată. Prin productivitatea sa enormă, uzina automată tinde spre poziţia de
monopol. Pentru evitarea poziţiei de monopol, uzina automată va fi preluată de
stat sau chiar construită de stat. Aceasta înseamnă creşterea proprietăţii de
stat, în dauna marii proprietăţi private, proces ce va continua în ritmul automatizării
şi informatizării.
Cum automatizarea şi informatizarea tind să se
generalizeze, pe baza progresului tehnic actual şi, mai ales, pe baza unor noi
descoperiri tehnice şi tehnologice, care vor schimba radical tehnologiile
actuale, procesul de diminuare a marii proprietăţi private va continua până la
dispariţia acesteia.
Ori, atunci când proprietatea privată se va reduce
doar la bunurile personale şi la cele din propria gospodărie, societatea umană
se va reîntoarce la situaţia ginţilor, evident, la un nivel tehnic cu mult
superior.
Odată cu dezvoltarea proprietăţii de stat, cresc
posibilităţile statului, astfel că acesta devine capabil să se ocupe de
creşterea şi de educarea tuturor copiilor, degrevând familia de astfel de
sarcini.
Acţiunea combinată a acestor doi factori va
conduce la eliberarea familiei de multele obligaţii care astăzi o apasă,
singurul motiv al legăturii familiale rămânând dragostea reciprocă. Numai
legătura prin dragoste însă nu mai este suficientă pentru menţinerea familiei monogame,
care îşi încheie rolul istoric, familia evoluând spre o nouă formă,
asemănătoare familiei pereche din perioada ginţii, dar pe o treaptă de progres
economico – social mult superioară.
Conform evoluţiei în formă de spirală, treptat, cu
timpul, iată că se va ajunge din nou la o familie de tipul celei din perioada
ginţii, familia pereche, dar la alt nivel şi în cu totul alte condiţii decât pe
vremea ginţii, reîntronând însă caracteristicile ei de bază:
-
armonia conjugală bazată pe respect şi afecţiune,
-
libera împreunare sau despărţire după dorinţele
partenerilor,
-
grija şi responsabilitatea comune faţă de copii,
împreună cu structuri specializate ale societăţii,
-
participarea efectivă la viaţa politică şi la
activitatea obştească, fiecare după propriile capacităţi şi posibilităţi.
La acestea, trebuie adăugată o condiţie esenţială
pentru sănătatea societăţii: pedepsirea severă, chiar cu excluderea din
societate, a oricărei relaţii sexuale între rude de sânge. Astfel de relaţii sânt
infracţiuni contra umanităţii şi reprezintă un grav atentat la esenţa biologică
a omului şi nu pot fi admise sub nici o formă. Pentru evitarea unor astfel de
relaţii, datele de identitate persoanale trebuie să conţină, neapărat, şi ginta
de apartenenţă.
Trebuie înţeles cu toată claritatea că familia
pereche nu înseamnă libertinaj sexual, ci o instituţie socială solidă şi cu
minunate caracteristici, aşa cum au fost enumerate mai sus.
Tocmai pentru că se bazează pe dragostea reciprocă
şi pe armonia conjugală, familia pereche va fi o familie mai morală decât
familia monogamă, va fi o familie care nu va mai cunoaşte adulterul şi
infidelitatea. Durata căsniciei depinde numai de afecţiunea reciprocă a
partenerilor.
În mod evident, vor fi cazuri de căsnicii care vor
dura toată viaţa, perechi la care dragostea va rămâne veşnică, dar şi căsnicii
de câteva zile, săptămâni, luni sau ani, perechi la care dragostea se schimbă
după cum bate vântul. Asta nu înseamnă nicidecum imoralitate, ci e manifestarea
liberă, nestânjenită a personalităţii fiecăruia, conform caracterului, convingerilor,
afinităţilor şi simţirilor personale.
Ba chiar mai mult, vor apare familii de tripleţi
sau familii grup, formate din mai multe persoane de sexe diferite, care se vor
iubi şi vor convieţui împreună, iar legislaţia trebuie să reglementeze cu
stricteţe asemenea legături familiale:
-
restricţia severă a legăturilor rude de sânge,
-
condiţiile de realizare a familiei,
-
regulile de convieţuire şi de creştere a copiilor
şi
-
condiţiile de desfacere a familiei.
Totodată, vor fi dezavuate şi interzise
manifestările homosexuale în public.
Când va veni o asemenea familie? Poate peste câţiva
ani sau poate peste câteva decenii, dar în mod sigur va veni şi semnele se văd
deja în societatea de azi. Va veni pentru că evoluţia e simplă, e firească,
fiindcă este consecinţa progresului tehnic, a cărui evoluţie este inevitabilă,
nu mai poate fi stăvilită, chiar dacă ar fi forţe care să dorească aşa ceva.
Setea de progres a omenirii este sursa evoluţiei
familiei şi societăţii. E atât de simplu.
Pare de necrezut, tocmai pentru că e simplu. Da,
în esenţa ei, lumea este simplă. O complicăm noi, în încercarea de a o
înţelege.
E extrem de simplu. Şi nu vă imaginaţi cât de
eficient este, cum pot să dispară atâtea surse de neînţelegeri şi să se întroneze
pacea, liniştea şi armonia, atât în familie cât şi în societate.
Va fi o societate fără contradicţii? Nicidecum.
Dar principalele contradicţii vor trece în planul disputelor sociale, tehnico –
economice, ştiinţifice şi nu între clase şi pături sociale.
8 Credinţa în Dumnezeu
Credinţa în Dumnezeu constă în comportarea omului
în viaţa personală, în familie şi în societate, împletită cu momente de
reculegere şi de dialog intim cu Dumnezeu, fie în intimitatea personală sau în
familie, fie într-un locaş de cult. În momentele de reculegere, omul îşi
analizează conştiinţa, faptele şi comportarea, îşi exprimă năzuinţele şi cere
puterea şi tăria de a-şi realiza visurile şi speranţele, împreună cu cei dragi
şi în folosul lor şi al întregii societăţi, în cadrul strict al unor principii
şi reguli morale liber şi general acceptate. În acest fel, omul devine complet,
complex şi util atât societăţii în care trăieşte, cât şi Raţiunii Universale,
după săvârşirea din această lume.
Prin urmare, credinţa în Dumnezeu presupune şi
impune identificarea şi promovarea unui cod de principii şi de reguli morale de
convieţuire, general valabile şi liber consimţite, situate chiar peste
legislaţia în vigoare, de la care să se pornească orice evaluare personală sau
instituţională. În nici un caz, pentru promovarea credinţei, nu trebuie
folosite şi admise forţa, constrângerea, ameninţarea, aşa cum s-a procedat la
impunerea samavolnică a religiilor actuale. Nu forţa, impunerea, ci liberul
consimţământ, libera şi conştienta alegere duc spre adevărata credinţă în
Dumnezeu, a cărei manifestare este evidenţiată prin comportarea în viaţa
personală, în familie şi în societate.
Privitor la credinţa în Dumnezeu, trebuie înţelese
câteva aspecte. Mai întâi, trebuie înţeles că Dumnezeu
-
a creat şi a implementat programul de evoluţie a
vieţii, pentru a forma şi dezvolta Raţiunea Universală;
-
este drept, intransigent şi implacabil;
-
urmăreşte ca, în cadrul Raţiunii Unuversale,
fiecare suflet să fie încadrat corespunzător cunoştinţelor, însuşirilor şi
aptitudinilor posedate şi, de asemenea, corespunzător faptelor săvârşite şi
atitudinii sociale manifestată, în timpul vieţii.
Apoi, este o impietate să atribuim lui Dumnezeu
atitudini şi trăsături care sânt proprii omului. Dumnezeu nu este nici milos şi
nici crud, ci este drept şi urmăreşte aplicarea strictă a programului de
evoluţie a vieţii, în condiţiile reale ale planetei pe care trăim, şi este la
fel de binevoitor sau de aspru faţă de toate sufletele, după comportarea şi
faptele acestora.
De exemplu, oricât m-aş ruga ca Dumnezeu să mă
ierte pentru o faptă rea pe care am făcut-o sau să pedepsească pe cineva care
mi-a făcut rău, Dumnezeu nu mă v-a ierta nici pe mine şi nici nu v-a pedepsi pe
cel care mi-a făcut rău, deoarece atât iertarea cât şi pedepsirea ar însemna nu
înfăptuirea dreptăţii divine, cum am fi tentaţi să credem într-un raţionament
superficial, ci ar însemna înfăptuirea unui amestec brutal în evoluţia
societăţii din care facem parte şi eu şi cel care mi-a făcut rău, ar însemna o
intervenţie în programul de evoluţie. Ori, dacă atât fapta mea cât şi fapta
celui care mi-a făcut rău nu pun în pericol existenţa sau evoluţia societăţii
din care facem parte sau a societăţii umane în ansamblu, atunci nu justifică
intervenţia divină, ci necesită intervenţia societăţii în care trăim. Iar dacă
organele sociale nu intervin sau reglementările sociale nu sânt suficiente, nu
divinitatea trebuie să intervină, ci noi membrii societăţii, pe baza însuşirii
de învăţare cu care sântem dotaţi, trebuie să conştientizăm pericolul social al
faptelor comise şi să acţionăm astfel încât asemenea fapte să nu mai fie admise
şi posibile.
Pe cei care fac rău, nu Dumnezeu îi pedepseşte, ci
se pedepsesc singuri. Tot ceea ce învăţăm, toate pe care le gândim sau le
făptuim sânt înscrise în aura (sufletul) nostru şi nici suferinţele fizice şi
nici moartea nu le şterg. Iar în clipa morţii, în funcţie de ce avem înscris în
aură (în suflet), ni se deschide tunelul luminos spre Raţiunea Universală
păstorită de Dumnezeu sau nu se deschide. Cei care pătrund în Raţiunea
Universală vor dăinui în sânul acesteia, peste planete, aştri şi galaxii. Cei
care nu pătrund vor pieri pentru că nu pot să-şi asigure energia de
supravieţuire. Aşa că, nu Dumnezeu ne pedepseşte, ci ne pedepsim singuri, prin
ceea ce gândim şi facem.
De-a lungul vieţii, omul parcurge o serie de
momente care trebuie marcate în mod deosebit, atât în cadrul familiei, cât şi
în cadrul societăţii. Dintre acestea nu pot lipsi: botezul (primirea pruncului
în sânul familiei şi societăţii şi identificarea lui), prima zi de şcoală,
absolvirea treptelor de învăţământ, majoratul (tânărul devine cetăţean),
căsătoria (naşterea unei noi celule sociale), şi, desigur, moartea (trecerea
spre Raţiunea Universală). Toate acestea se fac pe fondul şi cu aportul
moştenirii culturale, a experienţei de viaţă dobândită de-a lungul secolelor,
dar sub îndrumarea ritualică a preotului.
Preotul – exemplu de bunătate, de principialitate
şi de moralitate, dar şi de înţelepciune – este cel care, cu tact şi cu
înţelegere, rânduieşte desfăşurarea evenimentelor arătate mai sus, marcând,
prin prezenţa sa, sensul şi semnificaţia divină a acestora, ca etape ale
programului făurit de Dumnezeu.
Locaşele de cult, despovărate de noianul de sfinţi
şi arhangheli, trebuie să fie sobre şi să prezinte atât scara devenirii omului
de-a lungul istoriei şi evoluţia omului pe scara vieţii, cât şi scopul acestor
deveniri: tendinţa de a pătrunde în Raţiunea Universală.
De exemplu, pe peretele din dreapta sânt
reprezentate scene din evoluţia omului de-a lungul epocilor istorice, iar pe
peretele din stânga sânt reprezentate scene din scara vieţii. Pe ambii pereţi,
scenele încep de la uşă şi se încheie spre peretele din faţă, pe care este
reprezentată Raţiunea Universală, cea către care tinde sufletul oricărui om.
Cum pătrunderea în Raţiunea Universală este ireversibilă şi nimeni nu s-a
întors de acolo, nu ştim cum arată, dar ne putem imagina şi reprezenta pe
peretele din faţă, o mare de lumină, cu raze care pornesc din centru, în toate
direcţiile. Tavanul poate fi bolta înstelată sau însorită, a cerului sub care
trăim.
*
* *
Aceasta este schiţa noii societăţi care,
recunoaştem cu uşurinţă, se potriveşte cu proorocirea lui Morgan:
„Noua societate va fi o reînviere – sub o
formă mai înaltă însă – a libertăţii, egalităţii şi frăţiei din vechile ginţi”.
Omul pentru om va fi frate şi prieten.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu